Per 1 januari 2020 is de fiets van de zaak terug. Zo’n door je werkgever beschikbaar gestelde leasefiets heeft veel voordelen, want je rijdt hem al tegen 7 procent bijtelling. Maar hoe werkt dat nu precies? En met welke financiële zaken moet je nog meer rekening houden?
Verschillende fietsregelingen
Een fiets krijgen via je werkgever is niet nieuw. Tot eind 2014 bestond het fietsplan. Een prima regeling, maar daarbij kocht je zelf een fiets, waarbij je - via je werkgever - tot een maximum bedrag van 749 euro een belastingvoordeel kreeg. Toen de werkkostenregeling (WKR) werd geïntroduceerd verdween het fietsplan zoals we dat kennen. De werkkostenregeling bestaat nog steeds, maar voorziet in álle werkkosten. De fiets van de zaak concurreert dus met het kerstpakket en de bedrijfsfitness. Indien een bedrijf meer dan 1,2% van zijn totale fiscale loon besteedt aan dit soort zaken betalen zij 80% belasting over elke extra euro. Werkgevers zijn hierdoor enorm voorzichtig geworden en de mogelijkheid op de fiets via de werkgever is de afgelopen jaren sterk gedaald. Waar in 2014 nog één op de 5 verkochte fietsen in Nederland via het fietsplan ging, is dit tegenwoordig nog slechts enkele procenten.
Fietsplan 2020
De fietsregeling per 1 januari pakt het anders aan. Je koopt geen fiets, maar je werkgever least hem voor je. De bijtelling van 7 procent is voor jouw rekening en mogelijk (een deel) de maandelijkse leasekosten. En van een limiet is geen sprake, want ook een e-bike of racefiets van de zaak van duizenden euro’s valt binnen de nieuwe regeling. Wederom, uiteindelijk bepaalt de werkgever het budget van de fiets. Als je baas besluit de fietsregeling in 2020 aan te bieden, kan hij twee dingen doen. De werkgever kan de regeling kosteloos aanbieden, zo kan de werkgever de besparing op de sociale lasten herinvesteren en zo gemiddeld €20,- p/m bijdragen of de werkgever betaalt een deel van de of de volledige maandelijkse leasekosten. Doordat de fiets ter beschikking gesteld wordt, valt een eventuele bijdrage van de werkgever volledig buiten de werkkostenregeling.
Van uitruilen komt geen huilen
Wil of kan je werkgever nu niet de (volledige) leasekosten dragen, dan kun je toch een fiets van de zaak krijgen. Hiervoor bestaat de zogenoemde ‘Cafetariaregeling’. Een beetje een gek woord, maar het idee is dat je als werknemer zelf in (een deel van) het leasebedrag voorziet door tijdelijk vrijwillig brutoloon uit te ruilen. Zorg dan wel dat de leaseregeling helder omschreven is, dat duidelijk is wat de gevolgen zijn voor je inkomen en belastingafdracht én hoe je het regelt als je uit dienst treedt. Lease a Bike ondersteunt hierin door een standaard template aan te leveren voor deze afspraken die werkgever en werknemer met elkaar overeenkomen. Bovenal moet duidelijk zijn hoe lang de tijdelijke verlaging van het brutoloon duurt en hoe hoog die verlaging precies is, oftewel wat het overeengekomen leasebedrag is. Als je de uitruil goed regelt met je baas, dan heeft dit geen invloed op de hoogte van het vakantiegeld, je pensioen, mogelijke bonussen of een dertiende maand.
Kilometervergoeding bij het leasen van een fiets
Een deel van werkend Nederlanders ontvangt een onbelaste kilometervergoeding voor het woon-werkverkeer. De leasefiets kan naast de onbelaste kilometervergoeding blijven bestaan, maar let op. Op de dagen dat je met je eigen auto naar kantoor komt of met het openbaar vervoer, behoud je het recht op deze vergoeding. Echter, voor de kilometers die je wegtrapt met je leasefiets geldt deze onbelaste kilometervergoeding helaas niet meer. Voorwaarde voor de kilometervergoeding is dat je samen met je baas aannemelijk maakt dat deze woon-werk kilometers niet met de leasefiets, maar anders zijn afgelegd. Aan dat ‘aannemelijk maken’ stelt het Ministerie van Financiën geen duidelijk omschreven eisen. Enige voorwaarde is dat je baas het met zijn eigen fiscaal adviseur of belastinginspecteur regelt. Dus kom je bijvoorbeeld twee dagen per week met de leasefiets en drie dagen met de eigen auto naar kantoor, dan mag je werkgever je voor de drie dagen gewoon de kilometervergoeding blijven uitkeren.
Maximale besparing leasefiets
Stel, je werkgever stelt je een leasefiets ter beschikking, maar wil of kan niets meebetalen. Zelfs dan ben je met de leasefiets veel voordeliger uit dan wanneer je er zelf eentje koopt. Reken maar mee. Je brutoloon is bijvoorbeeld 3.000 euro per maand en de leasefiets kost 2.500 euro. Bij het brutoloon tel je eerst de bruto bijtelling van nog geen 15 euro per maand op. Je zit dan op 3.014 euro. Daar mag je de maandelijkse leaseprijs (€72) en de kosten voor het service- en verzekeringspakket (€19) van aftrekken. Je nieuwe brutoloon komt zo uit op 2.924 euro. Je belastingafdracht komt op 671 euro uit. Trek dat bedrag af van je nieuwe brutoloon en je komt (met verrekening van 7 procent bijtelling) uit op 2.238 euro. Dat is slechts 53 euro per maand minder dan je nettoloon zonder leasefiets. Je leasefiets kost dus iets meer dan 53 euro per maand. Dat is stukken goedkoper dan een fiets zelf kopen en laten onderhouden. Je totale besparing loopt op tot wel 1.000 euro inclusief service & onderhoud.
Als je werkgever nog niet aangesloten is bij Lease a Bike, dan kan je via deze pagina een document downloaden waarmee je je werkgever kan overtuigen. Is je werkgever aangesloten bij Lease a Bike? Dan vind je op deze pagina alle informatie die je nodig hebt om een fiets te leasen.