> Tips bij het uitkiezen van een e-bike van de zaak
> Kijk bij een e-bike naar versnellingen, type motor en remmen
> Elk type fiets is leverbaar als e-bike
De elektrische fiets of e-bike is razend populair onder zakelijke fietsers. Want je trapt je fit en vitaal zonder flink te hoeven zweten. En voor grotere afstanden draai je je hand ook niet om. Maar hoe kies je nu de ideale e-bike uit? Een checklist.
#1 Welke type e-bike past bij mijn wensen?
De e-bike of elektrische fiets is een fiets met een motortje aan boord. Vaak is het een modern ogende stadsfiets, maar er zijn nog veel meer smaken. Ook de toerfiets, racefiets en zelfs bakfiets bestel je met ingebouwde hulp. De elektrische stadsfiets voldoet aan de eisen van de meeste mensen, maar als je écht lange stukken aflegt, dan komt de toerfiets om de hoek kijken. Die is nóg iets comfortabeler. Snelheidsduivels kiezen voor een racefiets met trapondersteuning, of voor de speed-pedelec. De speed-pedelec is een bijzondere e-bike omdat de snelheden oplopen tot 45 km/u. Je moet dus wel een helm op én je houden aan de verkeersregels die voor brommers gelden.
#2 Welke type ondersteuning wil ik?
Bij een elektrische fiets moet je altijd meetrappen. Er zijn echter twee manieren waarop de motor je trapbeweging verlicht. Zo is er de rotatieondersteuning. De motor helpt je dan altijd even veel, of je nu op een vlak stuk rijdt of heuvelop. Wel kun je met een knopje op het stuur de ondersteuning opvoeren. Bij trapkrachtondersteuning krijg je meer ondersteuning door feller op de pedalen te gaan staan. Bij tegenwind of bergop doet gaat de motor harder zijn best.
#3 Wil ik verre tochten maken met mijn e-bike?
Als je vaak ver fietst – of gewoon geen zin hebt om vaak je accu op te laden – dan kies je voor een fiets met een accu met een hoge capaciteit. Je actieradius is dan enorm. Er bestaan vaste accu’s en uitneembare. Het voordeel van een uitneembare accu is dat je hem oplaadt waar je wil. Binnen in de huiskamer bijvoorbeeld of op kantoor. Bij een e-bike met ingebouwde accu is dat lastiger. Kijk ook even waar de uitneembare accu zit. In het frame verwerkt is optisch heel mooi, maar soms lastiger los te maken. Een accu onder de bagagedrager laat zich makkelijker pakken.
#4 Hoe is mijn elektrische fiets gebouwd?
Ben je een fijnproever, dan kies je voor een e-bike waarvan de accu in het midden van de fiets geplaatst. Die positie verbetert de wegligging, want het gewicht drukt niet aan de voor- of achterzijde. Is sportiviteit belangrijk, dan kijk je ook naar het gewicht van de fiets in het algemeen. Een stalen fiets is zwaarder dan eentje van aluminium. Er bestaan ook fietsen met een lichtgewicht koolstofvezel frame. Gewicht is eveneens van belang als je de fiets vaak optilt, bijvoorbeeld bij het opbergen.
#5 Hoe werkt de versnelling?
Natuurlijk heeft een e-bike versnellingen. Meestal is dat een zogenaamde derailleurversnelling of een naafversnelling. Een fiets met een derailleur geeft je vaak heel veel verzetten, tot wel 27 aan toe. Zitten er veel heuvels in je dagelijks parcours, dan wil je het gemak van de derailleur. Bovendien fietst een e-bike met een derailleur lichter. Een derailleurversnelling is echter wel onderhouds- en pechgevoelig. De naafversnelling vraagt amper onderhoud. Mooi pluspunt dus, net als het gemak waarmee je de versnellingen bedient. Je hebt echter vaak maar zeven of acht versnellingen aan boord. En bij een pittige klim is dat geen voordeel. De automatische versnelling bestaat ook nog. Op basis van jouw tempo kiest het ‘pientere pookje’ de juiste versnelling uit. Wat wordt het?
#6 Hoe veilig is mijn e-bike?
Net als bij elke fiets wil je dat een e-bike van de zaak veilig is. Dan kijk je als eerst naar de remmen. Je hebt de keuze uit schijfremmen en velgremmen. Velgremmen staan ook bekend als blokjesremmen. Twee blokjes pakken bij het remmen de velg net onder de band stevig beet. Klinkt geruststellend, maar bij bij nat weer is de velgrem niet altijd even betrouwbaar. De schijfrem blijft onder alle weersomstandigheden zijn werk goed doen. Je hebt ook meer remkracht. In de donkere wintermaanden is de verlichting van belang. Volgens de Fietsersbond is de verlichting van de speed-pedelec vaak het best, want krachtig en breed schijnend. De trend is dat dit type verlichting steeds vaker de overstap maakt naar andere elektrische fietsen.
#7 Welke type motor is voor mij het best?
Best nog een studie hè, zo’n elektrische fiets uitkiezen? Want waar zit de motor gemonteerd? Zit-ie in het voorwiel, achterwiel of juist in het midden? Een voorwielmotor is lekker stil, maar geeft je het gevoel te worden voortgetrokken. En daar moet je van houden. Ook bij glad weer slipt de fiets met voorwielmotor eerder. Het gewicht zit in je voorwiel en dat stuurt niet zo licht. De fiets met achterwielmotor voelt natuurlijk aan. Het is een stille motor en je kunt er best sportief mee fietsen. Een wiel of band wisselen is echter niet zo makkelijk. De fiets met middenmotor is zeer populair. Het fietsen gaat comfortabel, omdat de motor zit waar het allemaal gebeurt: bij je trappers. Zeker als je wel eens wat bagage meeneemt of kinderen, dan is de fiets met middenmotor een goede keuze. Nadeel is dat de instap iets hoger is, net als de prijs.
#8 De proefrit: hoe fietst mij e-bike van de zaak?
Maak altijd een proefrit voordat je een fiets uitkiest. Let er dan eens op of de fiets strak op de weg ligt, of toch een beetje zwabbert. Bij een licht zwabberende fiets is het frame niet zo stijf. Dat ga je vooral merken als je met veel bagage fietst, of met kinderzitjes. Tip van de Fietsersbond: test je elektrische fiets mét de bagage die je van plan bent dagelijks mee te nemen.
Meer informatie over e-bikes? Klik dan hier!