Ga je die nieuwe fiets leasen of kopen? Een leasefiets is inclusief overname in de meeste gevallen een stuk goedkoper dan een fiets privé aanschaffen. Dan wil je vast weten hoe zo'n fietsplan werkt en wat de voordelen ervan zijn. De aanschafkosten van een nieuwe fiets zijn best hoog, zeker als je een elektrische fiets wil. Door de leasefiets regeling los te koppelen van de WKR en de mogelijkheid om het kosteloos aan te bieden is deze regeling voor alle bedrijven in Nederland interessant geworden. Bedoelen we dan echt alle bedrijven? Ja!
De regeling is van toepassing op:
Maar waarom is zakelijk een fiets leasen aantrekkelijk voor medewerkers? Als je fiets via je werkgever leaset, betaal je maandelijkse leasekosten voor de fiets en de bijtelling van 7%. Dit is zo bepaald omdat de werkgever de fiets ter beschikking stelt aan de werknemer. Er is geen wettelijk vastgesteld minimum bepaald voor het gebruik woon-werk verkeer wat betekent dat je ook de fiets alleen privé mag gebruiken. Het kan tevens met gecombineerd worden met al bestaande regelingen zoals een leaseauto, het OV, een mobiliteitsbudget of een privé auto.
Het volledige leasebedrag mag je maandelijks uitruilen met je bruto salaris. Zo is een fiets leasen, afhankelijk van je belastingschaal, tot wel 35% goedkoper dan een fiets privé aanschaffen. Als de werkgever besluit om wat bij te dragen wordt het maandelijkse leasebedrag nog lager. In de alinea hieronder leggen we het nog iets preciezer uit aan de hand van een rekenvoorbeeld
Een groot voordeel van leasen is dat je onbezorgd rond kan rijden, zowel zakelijk als privé. Je betaalt geen groot aankoopbedrag in één keer, maar in plaats daarvan 36 maanden een vast vooraf vastgesteld bedrag. Je verzekering, service en pechhulp zit hierbij inbegrepen.
Het leasebedrag bestaat dan ook grofweg uit drie componenten:
Daarnaast wordt 7% bijtelling gerekend.
De hoogte van de leasekosten en de bijtelling hangen af van de aankoopprijs van de uitgekozen fiets. Bovendien kan het zijn dat je werkgever besluit bij te dragen. Hoe hoger de werkgeversbijdrage, hoe lager het lease maandbedrag voor de werknemer. Het leasebedrag mag je van je bruto loon aftrekken, waardoor je tot wel 35% goedkoper uit dan een fiets privé kopen. Daarnaast hoef jij drie jaar lang niets hoeft uit te geven aan onderhoud en je bent bovendien allrisk verzekerd. Aan het einde van de looptijd mag je de fiets voor circa 20% van het oorspronkelijke aankoopbedrag overnemen.
Ben jij een werknemer? Lees hier meer informatie voor de werknemer.
Een rekenvoorbeeld voor de leasefiets:
Je kan het zelf ook narekenen in onze calculator.
Stel, jij zoekt een mooie e-bike bij je lokale fietsenwinkel die €2.500 kost. De looptijd van je leasecontract bedraagt 36 maanden. Het leasetarief bedraagt bruto €92,81 per maand (voor de fiets: €72,81 en grofweg €20,00 voor de verzekering en service & onderhoud). De bijtelling van 7% is €5,45 per maand. Omdat je het leasebedrag van je bruto maandloon mag aftrekken kost de fiets jou slechts €54,42 netto per maand incl. bijtelling.* Aan het einde van de looptijd koop je de fiets over voor circa 20% van €2.500 = €500. De totale investering over 3 jaar is dan 36 maanden x €54,42 + €500 afkoopbedrag = €2.459,12.
Als je direct de fiets zou kopen en je zou deze voor dezelfde periode verzekeren en onderhouden dan zou je uiteindelijke totale investering €3.220 zijn. (€2.500 aankoopprijs + 36 x €20 voor service, onderhoud en verzekering). Als je geen onderhoudspakket en verzekering afsluit, kost dat je natuurlijk niks. Let echter wel, de e-bike is relatief duur als er onderdelen vervangen moeten worden. Mocht je accu kapot gaan, kost je dat bijvoorbeeld gemiddeld tussen de €600-700. Als je jaarlijks een onderhoudsbeurt laat uitvoeren, dan kost het je gemiddeld €70 per keer. Daarnaast zijn e-bikes diefstal gevoelig. Er wordt daarom vaker wel voor een verzekering gekozen.
Bovengenoemde genoemde prijzen kunnen per situatie en type fiets afwijken. Om het je makkelijker te maken, hebben we een calculator gemaakt op onze website. Bekijk de calculator en meer informatie over de financiële regelingen.
*Aan deze berekening kunnen geen rechten worden ontleend.
De bijtelling van 7% voor een leasefiets werkt als volgt: de fiets mag onbeperkt gebruikt worden, ook in privétijd. Dit wordt gezien als een stukje loon in natura, waarover een werknemer ook belasting moet betalen. De werknemer krijgt tenslotte de fiets ter beschikking gesteld door de werkgever.
De overheid heeft de bijtelling vastgesteld op een jaarlijks percentage van 7%. Het bedrag wordt berekend op basis van de consumentenadviesprijs van je leasefiets. In tegenstelling tot auto's, is het bij zakelijke fiets lease niet mogelijk om deze enkel zakelijk te rijden en moet je daarom altijd bijtelling betalen. Bijtelling wordt eerst bij het brutoloon opgeteld, na de loonheffing wordt er een correctie gemaakt zodat het netto bedrag over blijft (anders verdient de werknemer immers aan de bijtelling). Dit werkt hetzelfde als bij de zakelijke leaseauto.
De onbelaste kilometervergoeding kan uitgekeerd worden in combinatie met de leasefiets: voor de afgelegde woon-werkkilometers met de leasefiets heeft de werknemer géén recht op de onbelaste kilometervergoeding. Echter, voor de dagen en/of kilometers dat de werknemer met een alternatief vervoersmiddel (eigen auto, OV) reist mag de werkgever de kilometervergoeding wel blijven uitkeren.
Belangrijk is dat de werkgever en werknemer aannemelijk kunnen maken dat deze woon-werk kilometers niet met de leasefiets, maar met de auto / OV zijn afgelegd. Lease a Bike heeft meerdere praktijk voorbeelden beschikbaar om dit aannemelijk te maken. Voorbeeld: Werknemer gaat vóór de leaseregeling 5 keer per week met de eigen auto en ontvangt hiervoor kilometervergoeding. De werknemer kiest voor een leasefiets, gaat vervolgens twee dagen per week met de leasefiets en drie dagen per week met de eigen auto. De werkgever mag nog drie dagen per week kilometervergoeding blijven uitkeren. Zakelijke kilometers blijven onaangetast.
Ook werkgevers hebben baat bij de voordelen van een leasefiets. Als je bijvoorbeeld het ziekteverzuim wil verlagen, dan is het goed om te weten dat fietsen de vitaliteit van de werknemers op de werkvloer verhoogt. Het blijkt dat 66% van de mensen met een lease fiets gemiddeld 3 dagen meer per week fietsen. In privé tijd fietst zelfs 75% meer, met een gemiddelde van 4 extra ritten per week. Dat maakt het zakelijk leasen van een fiets een aantrekkelijke optie om het ziekteverzuim te verlagen en eventueel de productiviteit op de werkvloer te verhogen. Ook nu we thuiswerken, blijkt dat 88% van de thuiswerkende werknemers met een leasefiets meer fietst.
Uit onderzoek in augustus 2021 blijkt dat werknemers hun werkgever een 8,6 geven voor het aanbieden van deze secundaire arbeidsvoorwaarde. Als de werkgever een volledige bijdrage doet, stijgt dit zelfs naar een 9,2. De leasefiets is een slimme manier om bij te dragen aan de verbetering van het milieu. En het is bovendien fiscaal aantrekkelijk. Het uitruilen van bruto loon betekent dat de werkgever hier geen sociale lasten over hoeft te betalen.
Dit moet wel vastgelegd worden in een gebruikersovereenkomst, dat is een overeenkomst tussen werkgever en werknemer. Gelukkig hoeft een werkgever zich hier geen zorgen over te maken, deze faciliteren wij als Lease a Bike, waardoor je ook geen risico loopt indien een medewerker vroegtijdig uit dienst gaat. Wil je weten welke andere zaken wij regelen voor werkgevers? Lees hier alles wat je als werkgever moet weten.
Ben je op zoek naar een elektrische fiets, een stadsfiets of misschien zelfs een speed pedelec? Of mountainbike jij als hobby? Het goede nieuws is dat je bij zakelijke fietslease via Lease a Bike álle fietsen kan leasen: zo goed als elk type en model dat je bij de lokale dealer kan vinden, is beschikbaar voor zakelijke lease. De keuze is dus enorm.
Hieronder staat een kleine selectie van 6 fietsen uit ons aanbod, maar er is nog veel meer. Bekijk hier het aanbod.